Om att kombinera handboll med annan sport

Om att kombinera handboll med annan sport

En del kombinerar sin huvudporthandboll med till exempel fotboll och det funkar fint. Många handbolls-tjejer har rodd som en kombination till handbollen som Madelen Bark och tycker det fungerar utmärkt. Löpning är ett sätt att kombinera handbollen med och likaså simning som är bra träning för kroppens alla delar och ger bra kondition. En del föredrar att boxas som kombo och hinner med det också. Linedance är en annan tävlings-form/sport om man gillar musik så det är en fin kombination.
Att bugga går också fint att kombinera med samt att dansa gammel-dans som också kräver mycket kondition av kroppen Det är toppen att kunna variera sin träning så att man får syssla med andra sporter, dels för att man inte ska tröttna om man är en yngre förmåga och precis har börjat sin handbolls-karriär. Då är det praktiskt att ”blanda upp” träningen med andra sporter man tycker är kul.

Vill man hålla igång med sport och träning varje dag är det jättebra att kunna mixa och matcha sporter med varandra. Basket är ännu en sport där man spelar bollen med händerna och enda skillnaden är att den bollen är större och så är det lite andra regler, men det är perfekt att ha kunskap om bägge boll-sporterna. Volley-boll handlar också om att spela bollen med händerna, så fortsätt att boll-träna för det ger ett fint bollsinne och en fin balans med bollen.

Ishockey är också roligt

Ishockey är också en rolig och populär sport och som träning rätt tuff, men även handboll är tuff och snabb så det är även det en fin kombination. Huvudsaken är att man tränar så att kroppen hålls igång så att man inte stelnar till i leder och muskler om det till exempel är uppehåll i handbolls-träningen som just ditt lag har.
Innebandy är en rolig och snabb sport att kombinera sin handbolls-träning med för den är kvick och har snabba vändningar i spelet.

Mycket fart och fläkt där. Golf är också en intressant sport, men kanske något mer stillsam för den som vill ha fart omkring sig Fast där får man verkligen använda hjärnan för att komma rätt i spelet.

Gymnastik är en fin kombination till handbollen för där tränar man sin mjukhet och vighet samt blir mjuk i kroppen så att man fortsätter att vara smidig även på handbolls-planen. Löpning eller längd-hopp är andra fina kombinationer, för att springa krävs på en handbolls-plan där det ju är snabba vändningar i spelet som gäller. Curling är en annan sport som kräver väldig precision och det behöver man även i handboll. Sedan har vi mindre sporter som man utför i skolan som brännboll och balansträning som att gå på bom för att öva sin balans.

Helt klart kan man kombinera nästan alla idrotter med handboll för de främjar kondition, balans, syresättning till blodet då man är i rörelse för stillasittande är inte alls bra när kroppen behöver att man motionerar eller rör på sig i någon form helst varje dag. Så oavsett hur rörlig du än är i din kropp är det perfekt med motion!